OAJ: Monikanavainen Kiitos, opettaja -arvostuskampanja
Tekirin suunnittelemassa kampanjassa kysyttiin, jos sinun pitäisi nimetä yksi opettaja, jonka tulet aina muistamaan, kenet nimeäisit?
Neljä tunnettua suomalaista kertoi itselleen merkityksellisen kohtaamisen opettajan kanssa ja sanoi kiitos. Jani Toivolan, Seela Sellan, Ina Mikkolan ja Peter Nymanin tarinat toistuivat printissä, televisiomainoksissa ja digimainonnassa.
Tulokset ja vaikutukset
Liikuttavien kiitosten ja tarinoiden lisäksi kampanja saavutti merkittäviä tuloksia niin numeroiden kuin tunteiden puolesta.
Yleisö sisäisti ammattikunnan viestin työn kuormittavuudesta ja haasteista. Kampanja lisäsi onnistuneesti yleisön ymmärrystä ja empatiaa opetusalaa kohtaan.
Tunteet edellä
Kampanja oli erittäin pidetty – yli 1,3 miljoonaa suomalaista piti kampanjasta ja kampanjan onnistumiset olivat kaikilla mittareilla keskiarvoja paremmat. Kampanja tavoitti sosiaalisessa mediassa 2 miljoonaa suomalaista. 1,8 miljoonaa suomalaista huomasi mainonnan.
Kampanja sai ihmiset liikkelle
62 % ihmistä aktivoitui mainonnan seurauksena. Pyysimme tarinoita ja niitä saimme – kampanjan mainonnalla kerättiin satoja tarinoita ja kiitoksia opettajille. Orgaanisten tarinoiden luku sosiaalisen median eri kanavissa on vielä suurempi.
Onnistumisen luvut
76 % piti luovasta toteutuksesta (20 prosenttiyksikköä keskimääräistä korkeampi)
75 % piti mainonnasta (18 prosenttiyksikköä keskimääräistä korkeampi)
57 % huomioarvo
46 % huomio tv-mainonnalle
32 % arvostuksen lisäys opettajien tekemää työtä kohtaan
88 % pitää OAJ:n tekemää työtä tärkeänä